zondag 17 november 2013

3 months later....

Time flies... ondertussen is het 3 maanden geleden dat Tazu aan zijn meniscus is geopereerd. Bijna een jaar geleden had hij aan dezelfde knie een TTA-operatie ondergaan. Het gaat nog niet zoals we willen. Om die reden ben ik ook nog niet zo veel aan het opbouwen van belasting; ik vertrouw het niet. Eind oktober (2 mnd na operatie) liep hij buiten redelijk, alhoewel binnen nog wel ontlasten van zijn poot was. Maar helaas heeft hij de afgelopen dagen een terugval; bij opstaan uit mand op 3 poten lopen en veel zijn poot ontlasten in huis. Ik had nog een paar pijnstillers, dus dat heb ik 2 dagen gegeven. De knie voelt niet meer heet aan en het gaat weer iets beter. Geen idee waarom dat is; er is volgens ons niets gebeurd. Nog maar een paar dagen rustig aan en dan weer hopen op vooruitgang. Uiteraard ga ik binnenkort weer even contact hebben met de orthopeed; maar hij zei dat het wel 5 maanden kan duren.



Weer de feiten op een rij:

Operatie sinds: 12 weken / 3 maanden geleden meniscus gedeeltelijk verwijderd.
Duur wandeling: hij loopt nu 4 keer daags 15-20 minuten aangelijnd (aan halster) in rustige looppas, soms aan de halsband en de flexilijn zodat hij iets meer kan snuffelen en soms ook iets draven. Hij belast zijn poot buiten wel, maar binnen nog niet goed. Om deze reden nog niet consequent aan het trainen. Wel aantal keren een trapje gelopen of zit oefeningen gedaan. Afgelopen 3 dagen een terugval gehad (warme knie en er in huis niet op staan, zeker bij opstarten). Knak/plop geluiden hoor ik nog steeds tijdens wandelen, soms dagen niet en soms wel.
Vrijheid in huis: hij is meer los in huis zodat hij daar ook meer beweegt, behalve als we weg zijn of er iemand thuis komt (dan zit hij weer achter hekje).
Bezigheden: hetzelfde, hij is vrij rustig eigenlijk in huis.
Medicatie/ondersteunende middelen: Niets meer, voedingssupplementen zijn nu ook op, moet daar even achteraan.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Eline, hoe gaat het nu met Tazu? Is er inmiddels al verbetering?

    Eind augustus had ik gereageerd op jouw blog omdat onze hond Poppy dezelfde operatie had ondergaan. Bij ons is het ook niet vlekkeloos gegaan. Bijna 3 weken geleden is bij Poppy ook een gedeelte van haar binnenmeniscus weggehaald. En mijn gevoel zegt dat het nog niet helemaal goed is.
    Vandaar mijn nieuwsgierigheid hoe het nu met Tazu is.

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Nicole, Tazu gaat nog niet zoals ik wil, zal binnenkort weer even update neerzetten hier. Had wel video's al gemaakt. Het gaat wel langzamer beter, maar binnen nog steeds weinig belasten, buiten wel belasten met lopen. Maar hierdoor durf ik nog niet goed te gaan fietsen ofzo. Ik heb het idee dat als ik een keer meer inspanning doe, dat hij daarna meer ontlast. Dat zou natuurlijk spierpijn kunnen zijn, maar het voelt niet goed. Mijn eigen dierenarts zei tegen me dat ik eens moet gaan vragen voor een brace ofzo. Ik moet in ieder geval eens een controle afspraak maken. Niet dat ik het vertrouwen heb dat ze wat kunnen doen, want vorige keer was het dezelfde situatie. En nu moet alles goed zijn, althans dat zeggen ze....
    Wat vervelend dat bij Poppy later ook nog een operatie nodig was. Mijn dierenarts zei dat het wel 5 maanden kan duren voordat een knie weer normaal functioneert na een meniscus operatie. Maar dat ze erop staan gaat vaak sneller omdat er niet in bot ofzo gezaagd is, dus risico's zijn kleiner. Welke dierenkliniek ben je geweest?
    groet Eline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eline,
      Jeetje wat duurt het lang, wat zielig voor Tazu. Arm beestje.
      Poppy is geopereerd in het dierenziekenhuis Caressa in Amsterdam door orthopeed Franc Viehoff. En ik moet zeggen dat wij heel veel vertrouwen in hem hebben. Het ging eigenlijk in eerste instantie heel goed met Poppy maar ze heeft zelf een verkeerde beweging gemaakt waardoor ze in één keer weer op 3 poten liep. De orthopeed wist het eigenlijk direct dat haar meniscus stuk was. Na twee weken pijnstillers gehad te hebben (om alles uit te sluiten) is ze weer geopereerd. De eerste 2 weken moest ze strikte rust houden en na 6 weken moet ze weer hersteld zijn. Dus die 5 maanden vind ik wel erg lang klinken.
      Poppy is ook een drukke explosieve hond dus het is best moeilijk om zo rustig mogelijk te houden. Ik ben ook benieuwd als je voor controle gaat wat ze van Tazu zeggen.

      Groetjes, Nicole

      Verwijderen
  3. Hoi eline.
    Hoe gaat het nu met Tazu ? Kyra mijn witte herder is nu anderhalf week geleden geopereert en ze liep redelijk goed tot vandaag nu begint ze weer wat manker te lopen . Morgen maar naar de orthopeed bellen . Door jou blog voel ik wat gerustgesteld en hoop dat het met Tazu en met mijn kyra weer helemaal goed gaat komen .
    Groetjes chretienne

    BeantwoordenVerwijderen