donderdag 22 augustus 2013

Nieuwe operatie gepland voor Tazu

Vandaag weer voor controle naar de dierenkliniek geweest, nadat Tazu zo'n 7 weken geleden een blessure opliep en op 3 poten stond. Cortico-injectie gehad, weinig verbetering/resultaat. Toen ik 2 weken na de injectie mocht starten met pijnstilling, merkte ik wel dat de injectie was uitgewerkt; hij kreeg erger last van zijn knie. Voor 3 weken pijnstilling mee gehad. In tussentijd niet stil gezeten; netjes vier keer daags aan de lijn gewandeld en binnen springen en rennen voorkomen door naar huis te bellen als je thuis komt...
Ook naar de chiropraktische dierenarts geweest omdat ik bedacht dat juist de andere delen van zijn lichaam waarschijnlijk ook een opdonder hebben gehad. Dit bleek het geval, e.e.a. weer rechtgezet. Hij gaat toch andere delen van zijn lichaam belasten om zijn ene been te ontzien. Alhoewel de knie zelf niet behandeld is, leek het knik/knak geluid twee dagen na de chiropraktische behandeling  uit zijn knie minder te worden, maar het geluid is niet weg en hij bleef zijn poot ontlasten. Ik heb zelfs het idee dat het erger werd.

Dus weer op controle vandaag. Mijn eigen orthopeed was op vakantie. Ik had een afspraak met de dierenarts/chirurg die vorige keer ook bij de afspraak was. Hij vond zijn pootbelasting ook minder goed dan 4 weken geleden. Bij voelen van de knie kreeg hij ook direct reactie bij de zijde waar de meniscus zit.
Conclusie; toch sterke verdenking dat meniscus de reden is, alhoewel de kans maar 7% is dat een hond nog een meniscus blessure ontwikkelt als het kniegewricht is gestabiliseerd met een TTA of TPLO operatie. De enige manier om dit zeker te weten is 'kijken in de knie', zegt hij.

Tijdens de TTA operatie wordt de meniscus wel bekeken. Toen was er alleen een ingescheurde kruisband en de meniscus was heel. Deze blessure kan dus recent zijn opgelopen (dat is die kans van 7%), maar het kan ook zijn dat er toch een irritatie/scheur al in de meniscus zat die niet zichtbaar was tijdens de operatie. Deze blessure kan verder verergerd zijn wat zijn mindere herstel kan verklaren.

Dinsdag 27 augustus, over een paar dagen, kan de operatie gepland worden. Het is een minder ingrijpende operatie, kleinere wond en geen gezaag. Dus herstel hoort snel te zijn.

Ik hoop dat ze ook iets vinden. Ik begin vast met Traumeel tabletjes, goede ervaringen bij mens en dieren in het herstellen van wonden na operatie.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Eline,

    Was het de meniscus van Tazu dat niet in orde was?

    Onze hond (Poppy) heeft drie weken geleden een tta operatie ondergaan. Dus ik volg jouw verhaal met spanning.

    Groetjes,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Nicole, ja, het was de meniscus. zie mijn volgende bericht op de blog. Gaat alles goed met Poppy? Ik vind het leuk om te horen, omdat ik op internet alleen maar slechte verhalen lees of mensen houden een blog bij en stoppen als alles goed gaat.

    Dus laat nog eens weten hoe het gaat over een paar maanden! Ik hoop uiteraard goed, want het gaat heel vaak goed. Of houd je ook een blog bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Eline, eindelijk meer duidelijkheid voor jullie, hoe vervelend het ook is dat het zo gelopen is. Hoe lang gaat het nu ongeveer duren voordat Tazu hersteld is?

    Met Poppy lijkt het redelijk te gaan, voor zover wij het kunnen beoordelen. Het is wel zo dat zij d'r poot nog niet volledig belast. Wanneer ze stilstaat leunt ze op haar goede poot. Ze zet d'r poot ook anders neer, wat naar buiten gedraaid, dat heeft ze ook met zitten en plassen. Ik las dat Tazu dat ook had met het zitten. Dus dat zal wel normaaal zijn.

    Op het net lees je ook vaak dat geld een rol speelt in de keuze van opereren en zoals je zelf ook schreef dat een verhaal niet doorloopt. Zelf hou ik geen blog bij. Daarom we zijn erg blij met de jouwe.

    Ik hoop dat Tazu snel hersteld!

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet precies de hersteltijd, behalve dat het eigenlijk alleen gaat over het tot rust krijgen van het ontstekingsproces in de knie. Dus weken ipv maanden.
    volledig belasten is nog niet raar, zelfs na 6 maanden is het nog niet raar als ze niet 100% belasten, maar de meeste honden laten dan wel eigenlijk volledige belasting zien (is mij verteld).

    Suc6 met Poppy, goed opbouwen de revalidatie oefeningen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn hond heeft recent een TTA operatie gehad. Hier had deze kliniek de beste ervaringen mee. Omdat de meniscus later een probleem kan veroorzaken en de chirurg een lichte beschadiging zag heeft hij deze nu direct losgemaakt. Hopelijk voorkomt dat deze problemen.

    BeantwoordenVerwijderen