woensdag 28 november 2012

De eerste dagen na operatie (dag 0-5)

Ik mag niet klagen. Hij is vrij rustig, eet goed, de wond lijkt er goed uit te zien (door de pleister heen), hij heeft wel pijn maar geen koorts.  Hij belast zijn poot al af en toe.
De eerste week is bijna voorbij en best meegevallen. Nog 1 week en dan gaan we naar de kliniek voor de wondcontrole (mijlpaal 1).
Hieronder twee video's van lopen op dag 5 en een voorbeeld van zijn tweede ligplaats in huis. Ik heb ervoor gekozen om hem niet te beperken tot benchrust; wekenlang dezelfde kleine ruimte met hetzelfde uitzicht.

Ik heb verschillende ruimtes in huis afgezet zodat hij bij ons in de buurt kan zijn, en afwisseling heeft. Voorwaarde voor deze ruimten is uiteraard dat hij zich rustig gedraagt. Niet lopen, springen etc. Hij zit alleen in de bench, met een kap op, als hij alleen wordt achtergelaten. (Opmerking over de wond: op de video lijkt de huid rondom wond roze, maar dat is geen goede weergave).
 

 
In detail voor de geinteresseerden:

Wond: de pleister die hij vanaf de operatie kreeg zit er op dag 4 nog op. Op dag 1 zag ik wondvocht/bloed erdoor komen, maar daarna eigenlijk niet meer gezien. Hij begint na dag 2 wel meer te likken aan de pleister. Dus beter opletten en alleen achterlaten met kap. De eerste dagen was er vocht naar beneden gezakt naar zijn hak, dat is weer aan het wegtrekken.

Pijn: Tazu blijkt passief te zijn in hoe hij met pijn omgaat. Hij trekt af en toe zijn been iets. Na dag 3 merkte ik in de nacht dat hij ging verliggen met daarbij zijn staart aan zijn billen en oren naar zijkant gericht. Geen piepen of andere signalen van stress. Ik denk dus wel dat hij pijn heeft en heb het idee dat hij dat meer heeft op dag 4 en 5 dan op dag 1 en 2.

Lopen/belasten: op dag 0 nog hinken op 3 poten, maar op dag 1 ook af en toe belasten.
Zelfs al plassen op verkeerde been op dag 2 en krabben aan het oor kan er ook gewoon mee. Na dag 1 alweer aan halster naar buiten gegaan, want zodra hij op gras komt vergeet hij poot en gaat hij gewoon erop lopen. Stel dat ik een kat tegenkom.

Liggen: Gaan liggen gaat beter. Eerste dag zoeken naar goede ligpositie, nu ook zelfs op het verkeerde been gaan liggen (wel voorzichtig).

Temperatuur: ik temperatuur nog elke dag, zeker omdat hij ondertemperatuur had op dag 0, maar ook om in de gaten te houden of hij geen koorts krijgt. Zijn been voelt wel warm aan, maar ja hij is ook geschoren dus blote huid voel je meer warmte. Hij heeft een normale temperatuur van 38,2 graden Celsius.

Actief/rustig: Tazu slaapt veel. Misschien wel logisch na operatie/narcose. Ook alerte momenten; eten krijgt hij in zijn voerspel, liggend knuffelen is ook leuk. Hij wisselt van ruimtes; de ene keer zit hij onder de tafel achter de hekjes, en de andere keer zit hij bij mij onder mijn bureau. Toch mentaal even anders denk ik dan. Beter dan de hele dag in 1 bench met 1 uitzicht.

Eten/drinken: meteen na de operatie at hij alweer goed. Drinken doet hij slecht, dus ik houd het in de gaten en geef dagelijks gedeelte brokjes met water.

Medicatie: hij heeft van de kliniek gekregen: 7 dagen antibiotica en pijnstillers dagelijks voor komende 2 weken. Daarnaast geef ik hem Traumeel zodat zwellingen van operatie snel te laten afnemen. Ik geef hem de komende maanden ook Tendon Ligament, dat zorgt voor het verbeteren van de bloedvoorziening en het versneld afvoeren van afvalstoffen waardoor pezen, banden en ligamenten gestimuleerd worden. Ik heb voor als het echt niet gaat kalmeringsmiddelen gekregen (Vetranquil), maar dat is tot nu toe niet nodig gebleken gelukkig.

2 opmerkingen:

  1. Zo hier heb ik wat aan.Dank je voor uitgebreide beschrijving.
    Onze Saarloos Storm is dinsdag geopereerd aan zijn knie en nu werd zijn hak dik (dag 2) werd beetje ongerust.
    Hij ligt trouwens al vanaf 1e nacht ook gewoon op die poot.Alleen hij belast hem nog niet.Wel krabben an zijn oor trouwens.Nu liep hij al paar weken op 3 poten,dus zal hem wel beetje moeten gaan helpen denk ik.

    Gr. Christa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Christa voor je reactie. Sterkte met de revalidatie van Storm.

    BeantwoordenVerwijderen