zaterdag 1 december 2012

Rustig, is dat nou goed of niet?

Tot een week na de operatie heeft de pleister op zijn wond gezeten. Daar was ik blij om, omdat er absoluut geen bacterieen in de wond mochten komen. Om het risico te vermijden van likken heb ik bij hem geslapen, hem alleen achtergelaten met kap om en rond de operatie tot nu toe geen vers vlees gegeven.

Maar na bijna een week ging de pleister toch teveel los aan de randen en het was tijd om hem eraf te halen (vond Tazu zelf vooral). PROBLEEM; de pleister zat aan de wond vast, aan de hechtingen...  uiteindelijk heb ik de pleister eraf gekregen door met washandje nat te maken. Een risico; want ik trok deels de korstjes mee. Maar het alternatief was om naar de dierenarts te gaan om het te laten doen; dat leek me niet handig omdat hij dan sneller wegspringt en hij mag niet springen...




De wond ziet er aardig rustig uit; beetje roze van de pleister die eraf getrokken is. Woensdag 5 december naar de dierenarts voor wondcontrole. Ik houd de pleister eraf, hij lijkt er dan minder aan te willen komen. De antibioticakuur is nu voorbij dus ik hoop dat het stoppen daarmee geen verrassing geeft.

Dat de huid van de wond rustig lijkt, is goed. Maar Tazu zelf is ook rustig. En daar heb ik gemengde gevoelens over. Het is handig dat hij rustig is, hij mag alleen 4 x daags een plas doen en weer achter zijn hekje. Het is misschien logisch dat hij rustig is, zo na de operatie. Maar het is helemaal niet -des Tazu's- . Hij ontziet zijn poot ook nog steeds. Zal ook wel logisch zijn, als er in je bot is gezaagd.

Temperatuur is goed, hij eet goed, dus ik wacht gewoon tot woensdag dierenartscontrole.
Foto's zijn niet echt mooi, zal morgen ff video-en.

4 opmerkingen:

  1. Omdat onze hond naar alle waarschijnlijk ook deze operatie moet ondergaan lees ik dit met heel erg veel interesse! Dit zegt zo veel meer dan de uitleg van de artsen. Ik snap niet zo goed waarom je hem rond de operatie niet rauw gevoerd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Karen, ik heb tijdens de wondgenezing geen vers vlees gegeven omdat er dan toch meer bacterieen in de mond zitten. De meningen zijn erover verdeeld, maar ik wilde geen risico lopen. Na de castratie was hij nl. zeer vervelend met zijn wond geweest(steeds likken, alles eraf trekken). Het voeren met brokken was ook wel prettiger omdat ik zo gedurende de dag overal voor kon belonen met zijn eigen brokken. Met vers vlees is dit moeilijker. Ik ben later weer overgegaan naar vers vlees en soms ook brokken.
    Succes met je hond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja natuurlijk, best logisch.
    Zo'n moeilijke beslissing en dan toch wel een teleurstellend eindresultaat, vind het heel akelig voor jullie allebei.
    Ik ben er ook nog niet uit wat ik ga laten doen. Ik word zo ontzettend angstig en onzeker van al dat lezen over alle soorten operatie methodes en over alles wat er fout kan gaan. Maar kan toch niet stoppen met lezen...
    Ik vond jouw verhaal en filmpjes wel heel verhelderend.
    Ik wens je het allerbeste met Tazu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dank je wel! het gaat ook vaak goed hoor! niets doen is bij de meeste honden geen optie. Ik ken overigens wel een Border Collie die nog steeds met ingescheurde kruisband behendigheid doet. Toch merkt ze het soms wel. Dus risico ook daar voor verdere arthrose blijft bij ontstekingsprocessen in de knie.

    BeantwoordenVerwijderen