woensdag 26 december 2012

"Warning!!! Weeks 4-8 are Problem Weeks"

Deze titel kreeg ik gisteren per email van TopDog Animal Health & Rehabilitation. Ja, dat heb ik al ondervonden, alleen helaas wasTazu eerder... Het is nu bijna een week geleden dat Tazu over het hekje sprong. Dat leek met een sisser af te lopen, maar de dag erna verstapte hij zich toen hij uit de bench stapte. Hierdoor liep hij wel meer mank dan ervoor. Heb contact gehad met de dierenarts en een paar dagen pijnstillers nog gegeven. Nu 6 dagen later, gaat het weer de goede kant op, ik denk dat we weer op het niveau zijn van voor deze twee 'uitglijders'.
De reden waarom vanaf 4e week vaak problemen ontstaan is omdat de hond zicht voelt alsof hij genezen is, maar het bot is nog niet geheeld. Bij Tazu is het nog iets ingewikkelder; onder invloed van adrenaline kan hij vanaf dag 3 al springen als ik het zou vragen, alleen als hij in rust thuis is belast hij zijn poot niet, nog steeds niet. Maar buiten is er vanalles; katten en vogels in de verte, dus dan is hij een en al adrenaline waardoor de wandeling goed verloopt; hij belast zijn poot en dat is belangrijk. Zojuist een rondje van 25 minuten gewandeld.

Binnen is hij vrij rustig en heb ik intussen allerlei mentale bezigheden bedacht die niet risicovol zijn. Een paar keer per dag doen we de 'schooi-oefening'  (zie bovenste foto). Opperste concentratie want misschien mag ik het bord leeglikken of krijg ik een koekje of aai. Ook hier zie je dat het handig is als je hond bepaalde oefeningen al kent voordat hij geopereerd wordt; wat een goede eigenaren zijn we toch dat hij deze schooi-oefening al kende :). Uiteraard krijgt hij geen hagelslag, maar als eigenaar ben je blij met alles wat de hond mentaal bezighoudt, geconcentreerd kijken en wachten is wel degelijk inspannend, maar niet druk bewegend. Als ik kook in de keuken mag hij erbij zijn. Heel voorzichtig de aardappeltjes schudden want als er eentje op de grond valt dan sprint hij er naar toe en dat mag absoluut niet.


Een ander leuk idee voor Tazu is een doos verscheuren (tweede foto). Dat kan liggend namelijk. Hier kan hij lekker zijn frustratie kwijt. Sommige honden zullen hier niets aan vinden.

Misschien denk je na het verhaal van 'over het hekje springen' wel dat het handiger/veiliger is om een hond volledig benchrust te geven in plaats van een afgeschermde ruimte met hekjes. Mijn mening is nog steeds dat de risico's bij het openen en uit de bench halen groter zijn bij een type hond als Tazu. Zodra een hond eruit mag krijg je een explosieve reactie omdat hij eindelijk blij is dat hij eruit mag. Of ik het nou onder appèl zet of niet, ineens is er een krachtige sprong overeind wanneer hij wel mag. Kleedjes kunnen wegglijden, voeten achter bench blijven haken, etc. Te risicovol en als het gaat om mentale gezondheid dan snap ik werkelijk niet dat dierenartsen dit adviseren wekenlang.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten